Bywa, że rozwój rynku jest generowany przez wprowadzanie kolejnych aktów prawnych. Tak jest i w branży etykietowej.
Od lutego tego roku Minister Zdrowia na mocy rozporządzenia nakazał, aby respektowano wymagania dotyczące oznakowania opakowań produktu leczniczego i treści ulotki oraz zakres ich dostępności dla osób niewidomych i słabowidzących.
Zgodnie z tym rozporządzeniem wymogiem staje się umieszczanie na opakowaniu produktów leczniczych informacji w alfabecie Braille’a. Stąd też potrzeba tworzenia specjalnych etykiet z napisami w tym alfabecie. Zadruk alfabetem Braille’a może zostać wykonany na różnego rodzaju surowcach i stanowić uzupełnienie dotychczasowej treści etykiety lub być wykonany na niezależnej etykiecie transparentnej aplikowanej na istniejącą etykietę produktową lub opakowanie. W Polsce tego typu rozwiązania oferuje m.in. firma Comex.
Na atrakcyjność opakowania w niezwykle wyrazisty sposób mogą też wpływać tzw. etykiety świecące. Ich powstanie początkowo traktowane było jako element gadżetomanii, niemniej jednak produkty tego typu powoli zaczynają się przebijać do powszechnego użytku.
Etykiety takie powstają za sprawą zadruku, do którego używane są najwyższej jakości farby sitodrukowe przeznaczone do wykorzystania w technice sitodruku rolowego. Działanie farby luminescencyjnej polega na świeceniu w ciemności do momentu wyczerpania pochłoniętej wcześniej energii. Zadruk farby odbywa się przy użyciu techniki sitodrukowej, co gwarantuje nałożenie warstwy farby umożliwiającej uzyskanie właściwego efektu świecenia.
Analizując sektor etykiet nie sposób nie wspomnieć o technice RFID, która stopniowo rewolucjonizuje ten rynek. Temat ten jest na tyle obszerny, że w tym miejscu warto ograniczyć się do krótkiego stwierdzenia, iż etykieta RFID zawiera - poza elektronicznym chipem umożliwiającym transmisję danych - również miejsce umożliwiające wykonanie klasycznego nadruku, czy to w postaci napisu czy kody kreskowego.
Stosunkowo dużą nowością są również etykiety SSL (ang. Shrink Sleeve Labels). W naszym kraju cenionym producentem etykiet termokurczliwych jest firma Masterpress. Etykiety z tej rodziny powstają w wyniku zadruku rękawa z folii, która pod wpływem ciepła ulega skurczeniu na całej swojej powierzchni. Do ich produkcji używa się różnych materiałów, m.in. PVC, PET-G lub polistyrenu, charakteryzujących się zróżnicowanym stopniem kurczliwości. I choć shrink sleevy po raz pierwszy tworzono niemal 50 lat temu, to jednak prawdziwy boom na nie nastąpił już w XXI wieku. Obecnie są one wykorzystywane przede wszystkim w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
Etykieta shrink sleeve może być zadrukowana na całości swej powierzchni i z uwagi na swoje właściwości termoplastyczne nie stawia właściwie żadnych ograniczeń co do kształtu opakowania. Dzieje się tak, ponieważ rękaw foliowy po obkurczeniu ściśle przylega do ścian pojemnika, idealnie dostosowując się do jego kształtu. Folia zazwyczaj zadrukowywana jest po jej wewnętrznej stronie, co sprawia, że nadruk po aplikacji jest odporny na otarcia i zadrapania, które mogą powstać np. w czasie transportu. Te unikalne cechy etykiet shrink sleeve czynią z nich potężne narzędzie marketingowe.