Grupa MOL i OMV Downstream GmbH osiągnęły porozumienie w sprawie przejęcia przez MOL 92,25% udziałów w spółce OMV Słowenia. Pozostałe udziały są już w rękach chorwackiej spółki INA, należącej do grupy MOL. Całkowita kwota przejęcia 100% udziałów w słoweńskiej spółce wyniesie w sumie 301 mln euro.
Transakcja obejmuje przejęcie 120 stacji benzynowych na terenie Słowenii. OMV Słowenia prowadzi sieć detalicznej sprzedaży paliw pod trzema markami: OMV (108); Euro Truck (4) oraz Avanti/DISKONT (8). Grupa MOL i INA staną się także właścicielami 100% hurtowego biznesu słoweńskiej spółki.
Obecnie, Grupa MOL jest trzecim pod względem wielkości operatorem stacji paliw w Słowenii, gdzie prowadzi 48 obiektów pod marką MOL i 5 kolejnych pod szyldem INA. Transakcja ta wymaga zgody odpowiednich urzędów. Jest to także kolejny krok na drodze do realizacji strategii 2030+, zakładającej dynamiczny rozwój segmentu usług konsumenckich.
- To krok zgodny z naszymi strategicznymi celami, zakładającymi dalszy rozwój sieci naszych stacji paliw na obecnych i nowych rynkach w środkowej i wschodniej części Europy. Do roku 2025 chcielibyśmy osiągnąć poziom 2200 stacji paliw, lub nawet więcej, jeśli pojawią się inne, ciekawe okazje. Jestem przekonany, że segment usług konsumenckich ma znaczący potencjał w obliczu transformacji energetycznej. Nasze stacje nie są już tylko stacjami benzynowymi. Dzięki ciągłemu rozwojowi i cyfryzacji, tworzymy nowe trendy konsumenckie, oferując szereg usług dla podróżnych, bez względu na środek transportu czy rodzaj napędu. Co więcej, nasz zintegrowany model biznesowy i stały wzrost, zapewniają nam środki finansowe niezbędne do wdrażania zrównoważonych rozwiązań i rozwijania gospodarki obiegu zamkniętego w regionie. Słowenia nie jest dla nas rynkiem nowym, w ciągu ostatnich 25 lat, mieliśmy okazję wprowadzić na ten rynek nasze paliwa i usługi, a MOL Słowenia okazał się udanym przedsięwzięciem biznesowym. Dzięki tej decyzji, wspólnie z INA, stajemy się ważnym graczem na tym rynku - powiedział Zsolt Hernádi, prezes i CEO Grupy MOL.
Przejęcie OMV Słowenia to trzecia tego typu transakcja ogłoszona od czasu publikacji zaktualizowanej długoterminowej strategii MOL w lutym br. Od tamtego czasu, MOL informowała o przejęciu 100% udziałów w słowackiej spółce Normbenz, poprzez swoją spółkę Slovnaft. W ten sposób grupa weszła w posiadanie 16 stacji działających na Słowacji pod marką Lukoil. W ostatnim czasie MOL przejął także spółkę prowadzącą na Węgrzech sieć dziewięciu restauracji pod szyldem Marché.
Na słoweński rynek MOL wszedł w 1996 r., aby zbudować własną sieć sprzedaży detalicznej i hurtowej. Do roku 2011 firma miała tam 31 stacji, w tym obiekty przejęte w ramach sieci TUŠ. W 2016 r., przejęła też 11 stacji Agip. W wyniku tych inwestycji oraz włączenia do sieci pięciu kolejnych stacji należących do INA, MOL Słowenia dysponuje tam siecią 53 stacji paliw. Większość z nich (48) w ostatnich latach przeszła modernizację, wprowadzając koncept Fresh Corner, w ramach którego stacje rozszerzyły ofertę o świeżo przygotowywane dania i wysokiej jakości kawę.
Obecnie Grupa prowadzi pod różnymi markami łącznie 1941 stacje paliw w dziewięciu krajach - 466 na Węgrzech, 434 w Chorwacji, 304 w Czechach, 254 na Słowacji, 243 w Rumunii, 106 w Bośni i Hercegowinie, 70 w Serbii, 53 w Słowenii i 11 w Czarnogórze. MOL jest liderem pod względem liczby posiadanych stacji na rynkach Węgier, Chorwacji, Słowacji oraz Bośni i Hercegowiny. Jest również drugi w Czechach i trzeci w Słowenii, Rumunii i Czarnogórze.
Zsolt Hernádi, prezes i CEO MOL Group oraz Rainer Seele, prezes i CEO OMV