Czym jest misja?
Misja jest kombinacją czynników behawioralnych (sposób, w jaki działamy w naszym otoczeniu), tonu, stylu organizacji i wartości, które stanowią jej sedno.Silna misja aktywnie wpływa na kulturę wewnętrzną i zewnętrzną firmy, Aby misja była skutecznym elementem istnienia, musi być realistyczna i możliwa do zastosowania.
Wykorzystywać misję nie znaczy tylko posiadać zapisaną misję, ale też doprowadzić do sytuacji, w której audytorium wewnętrzne i zewnętrzne jest jej głęboko świadome, a także zaangażowane w jej realizację.
Misja nie może być zależna tylko od parametrów finansowych takich jak profit oraz wartość akcji. W takiej sytuacji obejmuje swoją istotą tylko właścicieli i udziałowców tracąc z oczu całe pozostałe audytorium.
Nie może być tylko pretekstem dla mediów, populistycznym frazesem lub narzędziem sprzedawania produktów firmy. Misja i jej używanie w życiu prezentuje firmę jako wartość większą niż tylko organizację generującą sprzedaż. Misja to nie ładne postanowienie z raportu rocznego, ale we wszystkich aspektach działania i istnienia firmy zastosowanie praktyczne i operacyjne.
Co więcej, konieczne jest realizowanie obietnic zawartych w misji - gdy obiecujemy, a nie możemy spełnić obietnic - cierpi wtedy reputacja firmy. A o tym jak często potrzebujemy dobrej reputacji przekonują się nawet najbogatsze firmy.
Po zatonięciu tankowca jedna z firm amerykańskich straciła kilka miliardów dolarów, a inna firma farmaceutyczna wypuszczając wadliwy lek naraziła się na straty na giełdzie sięgające w bardzo krótkim czasie kilkunastu procent - ich kapitał reputacji był za słaby, aby powstrzymać straty.