Jak oceniać misję?
Stworzenie misji nie jest zadaniem prostym. Wielu firmom zajmuje to wiele czasu. Są też firmy, które nie radzą sobie z tym przedsięwzięciem.Warto prześledzić misję polskich firm, aby przekonać się, że są one tylko deklaracjami organizacyjno - ekonomicznymi. Rzadko kiedy poprzez misję prezentuje się organizacja ambitna i zaangażowana w budowanie lepszego świata. Aby określić czy zapisana misja jest dobra, musimy odpowiedzieć spójnie na kilka pytań.
Czy jest ona trafna i relatywna z działaniami firmy? Gdy tak jest wówczas skutecznie oddziaływuje na całe audytorium. Czy jest przekonująca i wiarygodna? Czy jest ponadczasowa - aby się naprawdę zadomowiła musi upłynąć czas. Im dłużej praktykuje się misję, tym większa jej znajomość publiczna. Misja musi też patrzeć w przyszłość firmy i ludzkości? Czy jest skoncentrowana na określonych działaniach i aktywnościach, tak aby jej skutki nie ulegały rozproszeniu?
Jak misja może wpływać na marketing firmy?
- pozwala łatwiej docierać do całego audytorium i klientów, taniej i skuteczniej niż konwencjonalne formy reklamy i promocji,
- zwiększa znajomość marki poprzez bezpośrednie skojarzenia z reputacją firmy,
- tworzy zarzewie wiarygodności - firma ze znaną i respektowaną misją wysyła informacje o swoich markach. Działanie to jest lepiej przyjmowane i budzi więcej zaufania,
- dostarcza wartości dodanej klientom i audytorium oraz wspiera firmę, bo wpływa na otoczenie i daje przewagę,
- generuje potwierdzenie komunikatów prezentowanych przez marki produktów,
- zwiększa efektywność wykonanych już działań,
- pozostawia długoterminowe skutki - wymaga mniejszych nakładów,
- audytorium identyfikuje się z firmą poprzez jej misję - niższa bariera wejścia,
- humanizuje firmę co ułatwi jej akceptacje i uznanie jej oferty i inicjatyw,
- tworzy efekty synergiczne między opartym na misji pozycjonowaniu firmy.
Jak misja może wpływać na kapitał marki (brand equity)?
- Znajomość - zwiększa skuteczność komunikatów dzięki relacjom miedzy firma z społecznością
- Lojalność - Znana misja buduje związki pomiędzy firma a jej audytorium
- Jakość - tworzy trwałe wartości, wiadomo czego można się spodziewać
- Skojarzenia - informacje wynikające z misji są oczekiwane przez społeczność