Jak misja wpływa na wartości reputacji (reputation capital)?
Najpierw wyjaśnijmy czym jest reputacja. Reputacją określamy jako chwilowe ujęciem przez audytorium rozpoznawczych cech firmy i określenie pozycji firmy w kontekście konkurentów.Reputacja jest także sygnalizacją ogólnej atrakcyjność firmy dla audytorium w kontekście indywidualnych wymagań jakości, kryteriów ekonomicznych, potrzeb i oczekiwań. Po trzecie reputacja jest wyobrażeniem możliwych w przyszłości relacji pomiędzy firmą respektującą potrzeby i oczekiwania audytorium. I w końcu misja jest opartym na percepcji audytorium zbiorowym doświadczeniem działań firmy w przeszłości i perspektywą postrzegania firmy w przyszłości w kontekście konkurentów.
Dobrą reputacje określają cztery cechy: niezawodność, wiarygodność, solidność i odpowiedzialność.
Można próbować uogólniać i stwierdzić że każda z nich odnosi się do innego audytorium.
Niezawodność
oczekiwani klienci i konsumenci - poprzez prezentowanie nadrzędnych wartości- audytorium rozumie firmę i łatwiej ją akceptuje
- tworzy pozytywne potwierdzenie i uwiarygodnienie informacji
Wiarygodność
- oczekiwania inwestorzy, dostawcy, partnerzy, kredytodawcy - poprzez trwałe i jasne wartości- wpływa na sukcesy firmy pośrednio przez całe audytorium
- tworzy gwarancje oparte na uznanych wartościach
- firma ma zakodowany aktywny rozwój
- patrzy przyszłość - jest atrakcyjna
Solidność
- pracownicy - poprzez lojalność pracowników - przyciąga lepszych pracowników do firmy, Jest atrakcyjna dla lepszych pracowników- zmniejsza rotacje kadr, tworzy lojalny zespół
- koncentruje uwagę pracowników na najistotniejszych wartościach, generujących najwięcej profitów
- pomaga integrować i łączyć psychologicznie pracowników firmy w jednej organizacji, co zwiększa skuteczność komunikacji wewnętrznej i wymianę idei
Odpowiedzialność - społeczność
działania filantropijne i zaangażowanie publiczne- buduje integralność i zaufanie
- prezentuje troskę o otoczenie
- Feeding people better - ConAgra - food conglomerate
- To help athletics maximize their performance - Nike
- To provide people with a high-quality means of communicating emotions - Hallmark
- Making a computer for rest of us - Apple
- Transport people in a low-cost but fun and relaxing environment - Southwestern Airlines
- We are in the business of preserving and improving human life. All of our actions must measured by our success in achieving this - Merck - pharmaceutical
- Provide quality entertainment for families - adults as well as children -Disney
Przykładowe misje:
Jarosław Filipek
CODES Consulting