Prezentujemy tekst Joanny Prażanowskiej, która jest dyrektorem marketingu Fabryki Opakowań Kosmetycznych Pollena. W swoim artykule wskazuje na nowe trendy i technologie, które pojawiły się w ostatnim czasie w przemyśle opakowań dla kosmetyków.
22 proc. respondentów, według GfK Polonia, twierdzi że na wybór konkretnego produktu ma wpływ jego opakowanie. W przypadku kosmetyków, w zależności od grupy docelowej i segmentu, to kryterium może mieć dużo większą wagę. Dlatego decyzja, w jaki sposób zapakować produkt, jest taka trudna.
Mamy do wyboru bardzo różnorodne opakowania od butelek z tworzywa i szklanych, poprzez słoiki, tuby, opakowania cienkościenne i grubościenne do opakowań metalowych. A przecież opakowane, oprócz atrakcyjności wizualnej, musi spełnić jeszcze wiele innych wymagań. Te wymagania można podzielić na techniczne, marketingowe i biznesowe.
Podstawowa, a raczej pierwotna funkcja opakowania to ochrona zawartego w nim produktu. 16 proc. respondentów twierdzi (dane PMR Publications), że na wybór produktu kosmetycznego ma wpływ jego jakość, w związku z tym opakowanie musi zabezpieczyć trwałość jakości w długim okresie przydatności do użycia. Bezsprzecznie – opakowanie musi być szczelne, z „neutralnego” materiału, spełniać wymogi techniczne związane z przechowywaniem i dystrybucją produktu, a jednocześnie łatwo adaptować się w procesie napełniania.
Wymagania marketingowe
W przypadku marketingowych wymagań wobec produktu, najważniejszą funkcją jest jego identyfikacja, czyli wyróżnienie na półce. Mniej więcej połowa wprowadzanych na rynek kosmetyków sprzedawana jest w mass-marketach. Konsument w ciągu minuty mija około 300 produktów, opakowanie stanowi jedyną szansę na wyróżnienie tego jednego, konkretnego.
Ważna jest zatem kolorystyka, kształt, dekoracja, sposób rozmieszczenia informacji na opakowaniu. Wymogi prawne zobowiązują producentów do umieszczania na opakowaniu wielu informacji. Konsumenci oceniając różne cechy opakowania najwyżej notują czytelność i jasność tych informacji, zaraz potem funkcjonalność przechowywania, łatwość otwierania i używania.
8 proc. respondentów podaje również, że o decyzji zakupowej decyduje atrakcyjność opakowania, choć praktycznie rzecz biorąc wskaźnik atrakcyjności opakowania ma większe znaczenie. Konsumenci coraz częściej deklarują także, że bardzo ważne jest, aby produkt i jego opakowanie były proekologiczne.
Wymagania biznesowe
Opakowanie musi być dostępne w sposób ciągły, niezmienny, powtarzalny, najlepiej bez zmian warunków brzegowych. Musi mieć odpowiedni koszt, co oznacza zazwyczaj – jak najniższy. Opakowanie tanie, to opakowanie lekkie, zużywające mało surowca, produkowane w technologii oszczędnej i materiałooszczędnej.
Materiały stosowane do produkcji opakowań kosmetycznych to w 62 proc. tworzywo sztuczne, w 18 proc. papier i po 10 proc. metal i szkło. (dane: Packaging Gateway). Najczęściej używanym tworzywem do produkcji opakowań jest polipropylen – 23 proc., następnie polietylen wysokiej gęstości HDPE – 17 proc. i polietylen niskiej gęstości LDPE – 11 proc., czyli poliolefiny razem stanowią 62 proc. stosowanych tworzyw do produkcji opakowań.
Ceny polipropylenu rosną nieubłaganie z roku na rok. W przeciągu 17 lat wzrosły z 600 euro do ponad 1200 euro, a mimo tego popularność tego surowca w zastosowaniach kosmetycznych wciąż się zwiększa. Polipropylen może być przetwarzany w technologii wtrysku, rozdmuchu, jak i w technologii wtrysko-rozdmuchu. Jest uniwersalny.