W Polsce PET recyklingowany trafia w 16 proc. z powrotem do opakowań spożywczych i butelek do napojów, a tylko w 5 proc. do innych opakowań sztywnych.
Obserwuje się coraz większe zainteresowanie firm kosmetycznych postkonsumpcyjnym polipropylenem. Niestety pozyskiwanie tego surowca dla zastosowań kosmetycznych napotyka ogromne bariery. I chociaż niemal każdy segreguje swoje odpady na plastik, papier i szkło, niestety, w plastiku mieszamy opakowania i butelki PET, opakowania z polietylenu i polipropylenu. Koszt dalszej selekcji w tym przypadku zaczyna rosnąć niewspółmiernie do potencjalnych korzyści. Istnieją również ograniczenia: kompatybilność takiego surowca jest w dalszym ciągu pod znakiem zapytania.
Optymalizacja kosztów wytwarzania
Kolejna tendencja to rozwijanie konstrukcji na bazie tradycyjnych surowców, tak aby były maksymalnie zoptymalizowane pod względem wagi. Przykładem jest wszystkim znane pudełko Nivea wykonane w technologii wtrysku. Konstrukcja jest niezmiernie lekka, ale zachowuje swoją sztywność, odpowiednio zachowuje się w procesie napełniania i jest bardzo funkcjonalna. Opakowań wtryskowych cienkościennych polipropylenowych typu Nivea jest na rynku obecnie bardzo wiele, cieszą się ogromną popularnością jako opakowania na kremy do twarzy i ciała w sektorze ekonomicznym, powstają w różnych pojemnościach i dla wielu znanych marek kosmetycznych.
Nowe technologie poszukiwane są i rozwijane po to, aby produkować opakowania ciekawe od strony wizualnej i funkcjonalne, a także po to, aby zoptymalizować koszty wytwarzania i zminimalizować zużyty surowiec. Taką technologią jest jednostopniowa dwuosiowa ISBM, czyli technologia wtrysku połączona z rozciąganiem i rozdmuchiwaniem. W tej technologii mamy możliwość przetwarzania zarówno PET, PP i PC. O tyle przewyższa ona inne, że z jednej strony mamy znakomitą jakość gwintu i znakomitą precyzję wtrysku, a drugiej - ogromną elastyczność kształtu i wykończenia powierzchni, jak przy rozdmuchu. Technologia ta jest dostępna dla polipropylenu zaledwie od kilku lat, w Polsce od 2006 r.
W 2007 r. pojawił się na rosyjskim rynku pierwszy słoik kosmetyczny z matowego polipropylenu wyprodukowany przez polskiego wytwórcę opakowań dla koncernu kosmetycznego Kalina. Opakowanie spotkało się z akceptacją rynku i pomogło osiągnąć oczekiwany wzrost sprzedaży. Przyszłość tej technologii leży w zastosowaniach do opakowań preparatów do pielęgnacji twarzy, ciała, włosów, produktów do kąpieli oraz wielu innych.
Kolorystyka i zdobienia
Mówiąc o opakowaniach i najnowszych trendach, nie sposób nie wspomnieć o kolorystyce i zdobieniach. Kierunki kolorystyczne lansowane przez wiodących producentów barwników, jak i świat mody, to fiolety, różne odcienie niebieskiego i szarości, w dalszym ciągu kolory metaliczne, ale już dużo bardziej spokojniejsze niż w ubiegłych latach. Rok 2008 był rokiem Chin i miało to również swoje odzwierciedlenie w modnej kolorystyce pełnej orientalnych odcieni i złota. Tolerancja społeczeństwa globalnego na kolory nietypowe bardzo rośnie. Przykładem jest to, że kolor czarny w opakowaniach kosmetycznych do tej pory zarezerwowany dla mężczyzn, pojawił się bardzo szeroko w opakowaniach kosmetyków dla kobiet.