Prognozowanie i wdrażanie trendów kolorystycznych to działanie wykonywane ze znacznym wyprzedzeniem czasowym. Przykładem mogą być prognozy na rok 2016, opublikowane niedawno przez dwóch ważnych producentów barwników dla branży tworzyw sztucznych - Clariant i PolyOne.
Opublikowana przez Clariant prognoza to już dziesiąta kolejna diagnoza trendów konsumenckich. ColorForward 2016 ma służyć projektantom wyrobów z tworzyw sztucznych do wyboru najbardziej odpowiednich - czyli najmodniejszych - kolorów dla ich wyrobów. Każda edycja badania zawiera prezentację czterech globalnych trendów społecznych, które mogą w kolejnym roku warunkować zachowania konsumenckie. Następnie specjaliści zatrudnieni w spółce przypisują określone kolory bądź ich kombinacje do określonych emocji związanych z każdym z trendów. Ważnym elementem tworzenia prognoz przez Clariant są całoroczne badania oraz warsztaty gromadzące specjalistów w dziedzinie barwienia tworzyw, ekspertów w dziedzinie marketingu, projektantów i producentów wyrobów.
Na rok 2016 Clariant wyróżnił cztery główne grupy tematyczne. Warto przyjrzeć się uważnie zarówno treści, jak i formie przygotowanych propozycji - prezentujemy niżej opisy poszczególnych trendów opracowane przez specjalistów firmy.
Liquid Minds - osiągnęliśmy punkt przełomowy, w którym potrzebny jest nowy sposób myślenia. Nie należy szukać inspiracji w przeszłości, nostalgia się skończyła. Biurokratyczny przerost analizy zabija świeże spojrzenie. Nadszedł czas na odrzucenie dawnych ograniczeń i zdanie się na intuicję. Czas na odrzucenie wiedzy i ryzyko, odejście od linearności i rozpoczęcie od podstaw.
Oh, my go(l)d! Watch me now! - nadeszła era ekshibicjonistów, w której dla niektórych sława jest równie ważna jak pieniądze. Bardzo bogaci przedstawiciele pokolenia millenium, znużeni przez posiadanie, przechodzą od prostego "mieć" do doświadczania luksusu. Mają awangardowy smak i wytworzyli własny styl - dziwaczne, krzykliwe stroje i skandalizujące zachowanie są na topie. Wszystko po to, by doświadczyć ulotnych chwil bycia podziwianym.
Love - technologia i ludzka egzystencja stały się jednym. Dla wielu ludzi bliskość technologii wywołuje wrażenie, że jest ona ważnym organem, bez którego nie moglibyśmy żyć. Współczesna technologia uzupełnia i intensyfikuje nasze doznania, pozwalając nam na przeżycie czegoś niewyrażalnego. Zanurzone w chmurze bezprzewodowe czujniki śledzą nasze zdrowie i samopoczucie innych. Możemy za ich pomocą uzyskać dostęp do informacji medycznych, monitorować znaki ciała, a technologia stała się niewidzialnym, troskliwym członkiem rodziny, którego obecność jest dla nas oczywista, mimo że jej nie widzimy.
Work It Girl - feminizm rozwija się dynamicznie. Widzimy narodziny nowej generacji kobiet, które nie są przypisane do określonej formy feminizmu. Są bardziej zrelaksowane i dobrze czują się w swojej skórze. Nie muszą nikomu niczego udowadniać i odrzucają wszelkie gotowe etykiety.
Co ciekawe, w samych opisach trendów brakuje opisów propozycji kolorystycznych; być może projektanci firmy uznali, że barwy można jedynie zobaczyć, a dyskursywny opis jedynie fałszuje rzeczywistość.
Grafe Polska Sp. z o.o.
Barwniki, koncentraty barwiące, tworzywa barwione w masie, stabilizatory termiczne, środki poślizgowe i smarne, antyblokery, stabilizatory UV, uniepalniacze
Polska, 42-700 Lubliniec, K. Miarki 15/4Clariant Plastics & Coatings (Polska) Spółka z o.o.
Koncentraty barwiące i środki pomocnicze do tworzyw sztucznych - produkcja własna, dobór koloru, sprzedaż wyrobów z zakładów Clariant ze wszystkich rejonów świata
PolskaAvient S. a r. l. oddział w Polsce
Koncentraty barwiące i dodatki modyfikujące, tworzywa i elastomery termoplastyczne.
Polska