Plexiglas w helikopterach ratowniczych

Plexiglas w helikopterach… Wymagania stawiane materiałom używanym w przemyśle lotniczym są wysokie - zwłaszcza w przypadku konstrukcji śmigłowców używanych w akcjach ratunkowych. Dobrym przykładem takiej maszyny jest lekki i zwinny helikopter Eurocopter EC 135, charakteryzujący się stabilną konstrukcją wirnika oraz niezawodną pracą silnika. Jednym z kluczowych - a często niedostrzeganych - elementów konstrukcji helikoptera jest przednia szyba, która powinna zapewniać dobrą widoczność, chronić pilotów przed promieniowaniem UV oraz gwarantować bezpieczny przebieg misji. W maszynach Eurocopter EC 135 jest ona wykonana z tworzywa Plexiglas firmy Evonik.

Jak zauważają przedstawiciele firmy Eurocopter, Plexiglas jest materiałem dwukrotnie lżejszym od szkła mineralnego, dzięki czemu jego stosowanie pozwala ograniczyć zużycie paliwa, dlatego też podczas akcji ratunkowej maszyna może dłużej pozostać w powietrzu. Wszystkie szyby w maszynie są wykonane z Plexiglas, co korzystnie wpływa na wzrost bezpieczeństwa. W przypadku kontaktu z przeszkodą, np. uderzenia ptaka, tradycyjne szkło pęka tworząc pajęczynę utrudniającą widoczność - to ryzyko nie występuje w przypadku Plexiglas, gdzie jedynie strefa bezpośredniego kontaktu z przeszkodą ulega zniszczeniu. Ponadto, specjalna konstrukcja szyb montowanych w helikopterach Eurocopter pozwala na uzyskanie widoku panoramicznego.

Eurocopter EC135


Zanim tworzywo firmy Evonik trafi w przestworza, przechodzi długą drogę. Proces produkcyjny rozpoczyna się w fabryce w Weiterstadt w Niemczech, gdzie Plexiglas powstaje w specjalnym procesie odlewania. Następnie każdy arkusz podlega certyfikacji, zgodnie ze standardami obowiązującymi w lotnictwie, gdzie wymagania wobec stosowanych materiałów w zakresie widoczności czy własności mechanicznych są szczególnie wysokie. Następnie materiał trafia do dalszej obróbki przez specjalistów w zakresie konstruowania szyb lotniczych. Tworzywo jest podgrzewane i formowane w celu uzyskania pożądanego kształtu. Następnie każdy egzemplarz jest ponownie poddawany szczegółowym testom w zakresie potencjalnych defektów i zgodności wymiarowej - w tym przypadku najdrobniejsza różnica wobec wzorca jest dyskwalifikująca. W końcu, gotowe zestawy trafiają do niemieckiej siedziby Eurocopter w Donauwörth, gdzie montuje się je w helikopterach używanych m.in.w misjach ratunkowych. Ze względu na fakt, iż przygotowanie jednego zestawu trwa ok. trzech dni, każdego miesiąca do fabryki producenta śmigłowców trafia siedem gotowych zestawów.

Obecnie na całym świecie używa się ponad 1000 helikopterów EC 135 wyposażonych w szyby z Plexiglas. Maszyna znajduje się m.in. w wyposażeniu niemieckiego ratownictwa lotniczego prowadzonego przez ADAC.

Plexiglas