Chociaż ponad połowa Polaków w ogóle nie czyta książek, to mniejszość, zawężona dodatkowo do kręgu związanego z przemysłem opakowaniowym, powinna przynajmniej zerknąć do wydanej właśnie publikacji Polskiej Izby Opakowań.
W trakcie targów Taropak w Poznaniu i odbywającego się na nich Kongresu Przemysłu Opakowań premierę miała książka „Przemysł Opakowań w Polsce. Stan. Perspektywy. Oferta 2012”. To pozycja jakiej na rodzimym rynku jeszcze nie było, choć do tej pory Izba już dwukrotnie publikowała książkowe opracowania o sektorze opakowaniowym. Tym razem zrobiła to jednak najlepiej. Z dużą pewnością założyć można, że porównywalnej lektury nie doczekały się inne gałęzie przemysłu. Zatem już tylko to świadczyć może o jakości tej pracy.
Choć PIO zaprosiła do grona autorów wiele osób ze środowiska akademickiego, to jednak książce daleko do typowego opracowania naukowego. Ucieka ona zarówno od nasączonego teorią języka przypisanego niektórym ludziom nauki, jak również od często spotykanej bełkotliwej nowomowy stosowanej przez duże korporacje i w coraz większym stopniu mniejsze firmy. Na przykładzie konkretnych rozwiązań rynkowych, autorzy przedstawiają walory będących w obiegu opakowań, jak również dają wgląd w codzienne życie firm. Na pewno więc książkę czyta się dobrze. Nie tyle jako podręcznik, czy encyklopedię, ale praktyczne źródło wiedzy o przemyśle.
Jest to monografia pisana ze szczególnym uwzględnieniem trendów przemysłowych, pokazująca jak w ostatnich dekadach zmieniał się rynek opakowań, jakie tendencje i wymagania pojawiły się przed jego uczestnikami. Pozycję wzbogacają skrupulatne wyliczenia liczbowe, które w statystyczny sposób opisują zarówno zmiany, jak i obecny stan posiadania polskiego przemysłu opakowaniowego. To ważne, bo nieraz to liczby najlepiej przemawiają do wyobraźni.
To co stanowi największą zaletę książki to bazowanie na przykładach z polskiego rynku. Aż nadto jest bowiem opracowań analitycznych, które posługują się przykładami z rynków międzynarodowych. Odpowiedzialni za tę publikację nie poszli jednak na skróty. Informacje o planach uruchomienia przez Tesco ośmiu sklepów w Polsce do końca 2012 r., czy opis innowacji w branży napojów oparty o pomysły nadwiślańskich browarów, świadczą o sporej pracy researcherskiej. Nam jest przy tej okazji miło, że w cytowanych źródłach znaleźć można także informacje zaczerpnięte z naszego wortalu Plastech.pl.
Na ponad 300 stronach i w dziewięciu rozdziałach omówiono takie zagadnienia jak: przemysł opakowań z tworzyw sztucznych i tektury falistej; rynek opakowań dla produktów spożywczych, leków i kosmetyków; opakowania do żywności; opakowania do produktów niebezpiecznych; poligrafia opakowaniowa; ochrona własności intelektualnej w branży opakowań i znakowanie opakowań; opakowania a środowisko i gospodarka opakowaniami; relacje świata nauki i przemysłu opakowaniowego oraz najnowszą historię krajowego przemysłu opakowań. Ostatni rozdział, zdecydowanie najmniej atrakcyjny, to oferta handlowa rozmaitych firm i garść tekstów sponsorowanych. Tutaj już niczego nadzwyczajnego nie znajdziemy. Umieszczenie takiego rozdziału bez wątpienia psuje ogólną ocenę książki, ale z drugiej strony jest to cena jej darmowej dystrybucji.
Przemysł Opakowań w Polsce. Stan. Perspektywy. Oferta 2012
Pod redakcją Wacława Wasiaka
Polska Izba Opakowań
Warszawa 2012
Tomek *.50.50.225 |
Wysłany: 2012-10-11 13:06:25 Witam,gdzie można dostać tą książkę? |
Monia *.8.73.187 |
Wysłany: 2012-10-11 13:22:43 hej, wczoraj byłam na Taropaku i dostałam książkę za darmo, spróbuj skontaktować się z PIO |