Recykling folii PVB

Recykling folii PVB

Obecnie na świecie znajduje się około 1,2 miliarda pojazdów i liczba ta będzie cały czas rosnąć, przez co szacuje się, że do 2040 roku ma osiągnąć wartość ponad 2 miliardy. Wraz ze wzrostem posiadanych samochodów, rośnie też liczba zużywanych aut, a co za tym idzie - wzrasta ilość materiałów, które należy i trzeba utylizować. 

Nie chciałabym skupiać się w tym artykule na elementach metalowych, gdyż z nimi z reguły nie ma kłopotu, natomiast elementy plastikowe i szklane muszą już powędrować do firm, które specjalizują się w recyklingu danego materiału.

Z samym szkłem zasadniczo również nie ma większego problemu, można je wykorzystać w postaci stłuczki szklanej i zastąpić nią krzemionkę, wapienie, sodę kalcynowaną i wiele innych składników w ramach produkcji nowych wyrobów. 

Rozdrobnionego szkła używa się w asfaltach, różnego rodzaju kruszywach budowlanych i drogowych, farbach izolacyjnych, a także w piaskowaniu, do produkcji nawierzchni sportowych, w cegielniach i do filtracji wody. Drobiny szklane są używane jako materiały ścierne, a niektóre firmy recyklingowe stosują szkło niższej jakości jako podkład drogowy lub kruszywo. Ponadto globalny rynek szkła z odzysku wart jest ok. 2,6 mld dolarów i rośnie w tempie 7% rocznie. 

Tworzywa sztuczne stosowane w samochodach

Średni udział tworzyw sztucznych w masie samochodów produkowanych w latach 1980-1990 wynosił 7,5%, w samochodach produkowanych w latach 1991-2004 było to już 17% i odsetek ten sukcesywnie rośnie.

Podstawową przyczyną, dla której zwiększa się udział tworzyw sztucznych w pojazdach jest mniejsza masa elementów wykonanych z tworzywa niż z metalu.

Elementy nadwozia w postaci zintegrowanych paneli przodu i tyłu nadwozia, błotników, drzwi, relingów, spoilerów itp. to najbardziej spektakularne przykłady stosowania tworzyw sztucznych. Do podstawowych materiałów, jakie znajdują zastosowanie w konstrukcji nadwozi samochodów osobowych należą PP, PC, PET, PBT, kompozyty na bazie tłoczyw poliestrowych UP.

We wnętrzu samochodu materiały polimerowe zapewniają bezpieczeństwo i komfort kierowcy i pasażerów, stanowią tez doskonałą izolację termiczną i akustyczną. Do najczęściej stosowanych w przedziale pasażerskim tworzyw należą PUR, PVC i PP. Przykłady zastosowań tych materiałów to: tablica przyrządów, fotele, wykładziny drzwi, boków, schowków, półek, podsufitki, pokrętła, przyciski.

Wnętrze samochodu

Elementy znajdujące się w pobliżu silnika winny być wykonane z tworzyw odpornych na długotrwałe działanie temperatury, przekraczające 100°C. Ponadto powinny charakteryzować się dużą wytrzymałością, stabilnością wymiarową, odpornością na korozję. Podstawowe tworzywa stosowane "pod maską" to poliamidy zbrojone włóknem szklanym PA, poliformaldehyd POM, politlenek fenylenu PPO, polipropylen wypełniony talkiem PP, i inne. Z materiałów tych wykonuje się; układ klimatyzacji, obudowy silnika, pokrywy silnika i rozrządu, miski olejowe, zbiorniki płynów, wentylatory, elementy chłodnicy itp.

Tworzywa sztuczne stosowane w układach zasilania charakteryzują się wysoką odpornością na działanie paliw, niską przepuszczalnością oparów paliw, częściową przezroczystością (przewody i zbiorniczki płynów), odpornością na korozję. Najczęściej stosowane polimery to: poliamidy PA, polisiarczek fenylenu PPS, politereftalan etylenowy PET i butylenowy PBT, poliformaldehyd POM, polietylen PEHD. Z materiałów tych wykonuje się m.in.: zintegrowane zbiorniki paliwa z pompą i wskaźnikami ilości paliwa, przewody, listwy doprowadzające paliwo do wtryskiwaczy.

W zespołach elektrotechniki i elektroniki znajduje zastosowanie coraz więcej tworzyw sztucznych HT odpornych na wysokie temperatury, niepalnych i dobrych dielektryków takich jak: politereftalan butylenu PBT, poliwęglan PC, polisiarczek fenylenu PPS, poliamid PA, tworzywo fenolowe PF. Z tworzyw sztucznych w układach elektrotechniki i elektroniki wykonuje się: reflektory, lampy, obudowy urządzeń, elektrycznych, elementy komputerów, akumulatory, elementy alternatorów, rozruszników.

Z poliformaldehydu PC, poliamidu PA wykonuje się koła zębate do pompy oleju, mechanizmu wycieraczek, liczników prędkościomierzy, mechanizmów podnoszenia szyb, łożyska pedałów hamulca i sprzęgła, miseczki przegubów kulowych układu kierowniczego i zawieszenia, łożyska (tuleje) przekładni kierowniczej, kolumny kierowniczej, łożyska oporowe sworzni zwrotnic.