Opakowanie żywności to bardzo ważny składnik kupowanych produktów spożywczych. Dlatego technika pozwalająca na tworzenie tego typu opakowań stale się rozwija.
Znaczenia opakowań w branży spożywczej nie sposób przecenić. Pakowanie produktów spożywczych jest podstawową czynnością wzmacniającą utrzymanie wysokiej jakości produktu i zmniejszenie strat jeśli chodzi o wartości odżywcze. Opakowania pozwalają też zmniejszyć ilość dodatków serwowanych do żywności. Bez względu na to czy mamy do czynienia z opakowaniem z tworzyw sztucznych, szkła, lub kartonu, to i tak zapobiega ono przedostawaniu się zanieczyszczeń mikrobiologicznych i biochemicznych do produktu.
Co więcej w niektórych przypadkach wybór opakowania może wpływać na właściwości odżywcze produktu spożywczego. Dla przykładu mleko w transparentnych opakowaniach kartonowych traci podczas przechowywania mniejszą ilość witaminy B2 (ryboflawiny) wrażliwej na światło słoneczne.
Zdarza się też, że opakowanie ma subiektywny wpływ na ocenę smaku produktu. Takie są przynajmniej wyniki badań na amerykańskich uczelniach. Zdaniem tamtejszych naukowców wiele osób wyrabia sobie zdanie o napojach po opakowaniu w jakim są one spożywane. Im lepsze wrażenia towarzyszące dotykaniu opakowania tym wyższa ocena smaku produktu.
Oczywiście w dziedzinie opakowań dla żywności stale wprowadzane są innowacyjne rozwiązania, wpływające na poprawę bezpieczeństwa produktu i zachowanie optymalnej jakości odżywczej. Jedną z takich nowych i jednocześnie najszybciej rozwijających się metod pakowania jest pakowanie próżniowe. Znalazło ono swoje zastosowanie w dla szeregu produktów. Przykładem niech będzie choćby kawa czy różnego rodzaju przyprawy. Pakowanie próżniowe polega na umieszczeniu produktu wewnątrz tworzywowej lub aluminiowej torebki, z której następnie wypompowuje się większość powietrza. Zmniejsza to kontakt produktu z powietrzem i przedłuża okres jego świeżości.
Takie działanie jest szczególnie popularne przy wspomnianym już pakowaniu kawy. Oto bowiem największym zagrożeniem zarówno dla kawy mielonej, jak i rozpuszczalnej są tlen i wilgoć. Dlatego natychmiast po zmieleniu pakuje się kawę w specjalne opakowania, w których zachowuje ona świeżość. Producenci kawy korzystają w największym stopniu z dwóch metod pakowania: z normalnym ciśnieniem, gdy w grę wchodzą torebki i puszki przeznaczone na regionalny rynek i tym samym nie ma potrzeby zabezpieczania kawy, bo dostawa jest przeprowadzana w ciągu tygodnia. Druga metoda wykorzystuje natomiast ciśnienie zabezpieczające. Regulowane azotem pakowanie próżniowe torebek i puszek odbywa się głównie z przeznaczeniem na zagraniczny rynek, gdzie konieczne jest zabezpieczanie kawy na długi czas, by mogła być spożyta w przeciągu nawet kilkunastu miesięcy.
Rozwój technologii opakowań do żywności
- Strony:
- 1
- 2