Sidel pomaga wyznaczać nowe standardy pakowania w Indiach

Od innowacyjnego pomysłu do funkcjonalnego wzornictwa przemysłowego

Wielokrotnie w trakcie swojego rozwoju, B.L. Agro zwracała się do firmy Sidel z prośbą o pomoc w wyróżnieniu projektów butelek przy jednoczesnej oszczędności zasobów i surowców, by dzięki produktom nie obciążającym zanadto budżetu nadal móc sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku.

- W tym czasie butelki PET wciąż stanowiły w Indiach przełomowe rozwiązanie. Przyciągały użytkowników końcowych ze względu na swoją innowacyjność oraz ofertę wysokiej jakości produktów przezroczystych - były to dla nas bardzo istotne elementy. Kiedy zaczęliśmy pracować nad naszymi 2 l i 5 l butelkami z uchwytami, firma Sidel zaproponowała nam bardzo kreatywne i przełomowe koncepcje. W ten sposób udało nam się uzyskać wyjątkowy wygląd, który z czasem stał się kultowy - podkreśla Hada.

Efektem szczegółowego procesu opracowywania opakowań było powstanie pierwszej butelki PET na olej spożywczy, posiadającej uchwyt i trójkątny kształt - stanowiło to nowatorskie podejście do tego rodzaju produktu. - Wytwarzanie takiej butelki PET z uchwytem nie jest łatwym zadaniem; bardzo trudno było znaleźć dostawców, którzy podjęliby się tego wyzwania. Zespół ds. opakowań w firmie Sidel jako jedyny zgodził się na wykonanie prototypu butelki, posiadającego dwa wcięcia na uchwyt - wspomina Khandelwal. 

Aby skutecznie  sprostać temu podwójnemu wyzwaniu - obejmującemu kształt butelki PET i specyfikę jej uchwytu - potrzebny był pełen zestaw możliwości badawczo-rozwojowych oferowanych przez firmę Sidel, wsparty jej ponad czterdziestoletnim doświadczeniem w tym segmencie. - Bardzo doceniliśmy początkowy koncept; jednak trudno było sobie wyobrazić, jak projekt opakowania może zostać skutecznie zrealizowany, ponieważ butelka nie była ani kwadratowa, ani okrągła. Na jego złożoność wpływały również wcięcia, które musiały być w pełni uformowane, aby można było wstawić uchwyt. Z drugiej strony, wcięcia nie mogły być zbyt głębokie, ponieważ uchwyt mógłby odpaść - wyjaśnia Khandelwal. 

Wstawienie uchwytu, orientacja butelki podczas samego wstawiania oraz ustalenie obszaru etykietowania na butelce były kwestiami, które indyjski gracz oraz firma Sidel musieli rozwiązać wspólnie, aby móc silnie wyróżnić opakowania B.L. Agro na półkach sklepowych. - Współpracując, byliśmy w stanie przyjąć tę innowacyjną koncepcję, która oferuje rzeczywistą korzyść marketingową i - dzięki prototypowaniu oraz zakrojonym szeroko badaniom - wprowadzić ją do przemysłowej rzeczywistości na działającej linii produkującej opakowania - mówi Giulio Bellanti, sprawujący w firmie Sidel funkcję dyrektora ds. rozwoju biznesowego dla olejów spożywczych w Azji, Oceanii i Afryce.  

- Byliśmy pod dużym wrażeniem ogólnego doświadczenia i wiedzy posiadanej przez firmę Sidel na temat opakowań. Ponadto, w drugim etapie byliśmy pewni, że proponowane projekty będą również dobrze wykonane pod kątem procesu rozdmuchiwania butelek. W końcu właśnie z tego Sidel jest znany na całym świecie. Ostatecznie udało się nam osiągnąć niezwykle precyzyjny proces rozdmuchiwania, w połączeniu z dokładnym pozycjonowaniem wcięć i formowaniem - dodaje Khandelwal.

Wielokrotnie nagradzane, lekkie butelki 

Oprócz wykorzystania przewagi marketingowej i wyróżnienia marki, ta firma zajmująca się produkcją olejów spożywczych chciała również znacznie obniżyć ciężar butelek PET. - Dwulitrowa butelka z uchwytem zwykle waży około 70 g. Dokładnie analizując projekt pojemnika, udało nam się obniżyć ciężar o około 21% i obecnie wytwarzamy butelki o masie 55 g. Kolejne etapy obniżania masy zawsze były wykonywane bez uszczerbku dla wytrzymałości górnej części butelki i innych wymagań mechanicznych dotyczących transportu i tranzytu. Stabilność i trwałość butelki w całym łańcuchu dostaw została przetestowana i zatwierdzona przez ekspertów ds. opakowań z firmy Sidel - wyjaśnia Khandelwal. Rezultatem jest zoptymalizowana butelka wielkoformatowa, która ułatwia obchodzenie się z towarem, jednocześnie w pełni chroniąc produkt wewnątrz - to kluczowy czynnik dla norm jakościowych firmy B.L. Agro.

Podobnie jak w przypadku butelki 2 l, dla formatu 5 l również obniżono ciężar - zmniejszając ją ze 130 g na 110 g, nie licząc uchwytu. Te redukcje masy mają znaczący wpływ na zrównoważony rozwój i przekładają się na ponad 650 ton zaoszczędzonego materiału PET rocznie. Zmiany te są też wyraźnie związane ze znacznym obniżeniem kosztów materiałowych na wysoce konkurencyjnym rynku olejów spożywczych, szczególnie w Indiach. 

Oba formaty butelek zostały z powodzeniem wprowadzone na rynek i zdobyły uznanie na szczeblu krajowym i międzynarodowym, otrzymując nagrodę Indian Star Packaging Award, a także nagrodę Asia Star Packaging Award. - Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Sidel. Nasze butelki PET wyróżniają się na półkach i zapewniają nowatorskie oraz przyjemne doświadczenia konsumenckie, względem naszego wysokiej jakości zdrowego oleju - podsumowuje Khandelwal.

sidel-india-3