Nowoczesne technologie wtrysku, stosowanie tworzyw spienionych bądź zamiana na tworzywa modyfikowane nowej generacji pozwalają na obniżenie wagi niektórych elementów wyposażenia aut nawet o kilkadziesiąt procent. Precyzyjne lekkie elementy konstrukcyjne z pianek mikrokomórkowych wytwarzane przy pomocy technologii Engel foammelt zapewniają swobodną możliwość stosowania bezodkształceniowych elementów technicznych o małej masie
Olbrzymi potencjał w tej dziedzinie posiadają również kompozyty. Prezentowana podczas prelekcji technologia ENGEL organomelt pozwala zastępować blachy stalowe i aluminiowe lekkimi elementami kompozytowymi. Technologia ta charakteryzuje się maksymalną stabilnością, umożliwiając trwałe łączenie termoplastycznych półproduktów włóknistych z wysokogatunkowymi tworzywami sztucznymi.
Z kolei technologia włókien kompozytowych z systemami duromerowymi Engel HP-RTM umożliwia lepsze kształtowanie i zapewnia optymalne właściwości dużych części do pojazdów. W ramach tej technologii suche półprodukty włókniste są nasączane wtryskiwaną żywicą, a następnie utwardzane pod działaniem ciepła.
Element wykonany za pomocą technologii Engel foammelt (MuCell). Źródło: Engel
Drugi dzień trend.scaut to robocza wizyta w fabryce wtryskarek Engel w St. Valentin. DecoJect, polimeryzacja in-situ, formowanie wtryskowe - wszystkie przykładowe zastosowania wykazały, jak można łączyć najwyższe standardy jakości i trwałości komponentów z dużą wydajnością w produkcji seryjnej.
Centrum Lightweight Composite Technologies firmy Engel w firmie St. Valentin pracuje nad tym, aby zmniejszyć czas potrzebny na wprowadzenie na rynek innowacyjnych technologii. Dobrym przykładem jest polimeryzacja ε-kaprolaktamu in-situ w celu wytworzenia struktur nośnych wzmocnionych włóknami termoplastycznymi, a następnie ich funkcjonalizacja poprzez formowanie wtryskowe.
Dzięki zautomatyzowanej komórce produkcyjnej, firma Engel i wraz ze swoimi partnerami stworzyła podstawy do produkcji seryjnej. - Jesteśmy gotowi - stwierdził Peter Egger, dyrektor Centrum. - Teraz oczekujemy, że producenci samochodów obdarzą zaufaniem nową technologię, trend.scaut 2017 jest świetną okazją aby tak się stało - dodał.
W następnych latach konferencja przeniesie się do Szanghaju (2018) i Detroit (2019), po czym w 2020 wróci do Austrii.
Zapraszamy do obejrzenia relacji wideo oraz galerii zdjęć z tego wydarzenia.
Jacek Leszczyński