Rozmowa z Aleksandrem Medlarskim, właścicielem firmy Ampac.
Może na początek proszę powiedzieć kilka słów o historii firmy Ampac Packaging. Czym wyróżnia się pana działalność?
Ampac Packaging to polska firma, którą założyłem w 2006 r. Natomiast z samą branżą opakowaniową rozpocząłem swoją przygodę jeszcze w latach 90., pracując dla dużych firm z tego sektora. Od samego początku działalności wyróżnialiśmy się innowacyjnymi rozwiązaniami opakowaniowymi, jak i podejściem do biznesu, ponieważ głównie skupiliśmy się na eksporcie. Dzisiaj, po 15 latach działalności firmy Ampac, czuję dumę i mogę pochwalić się wieloma zrealizowanymi projektami, które wdrożyliśmy w sektorze opakowań barierowych, głównie dla branży spożywczej, w wielu miejscach na całym świecie. Obecnie zajmujemy się wdrażaniem zrównoważonych, ekologicznych rozwiązań, które spełniają stawiane przez odbiorców coraz większe wymagania. Nie zatrzymujemy się jednak i nieustannie szukamy nowości. Staramy się wyprzedzać potrzeby rynku, który – zwłaszcza teraz – tak bardzo i tak szybko się zmienia, oferując własne rozwiązania, które są jedyne w swoim rodzaju. Aby odpowiadać wymaganiom rynku, ciągle pracujemy nad nowymi produktami i tym samym czujemy się współtwórcami najlepszej na świecie branży – opakowaniowej.
Wasza firma oferuje szeroki asortyment folii przeznaczonych do żywności. Dlaczego akurat ten sektor?
Głównie dlatego, że od niego zaczęła się moja przygoda w branży, która sięga daleko wstecz, bo ok. 25 lat. To właśnie wtedy rynek opakowań spożywczych miał swoje początki, pojawiały się nowe sposoby pakowania. Pracowałem wtedy w Rosji, gdzie miałem okazję uczestniczyć w tym procesie.
Sektor spożywczy w kategoriach folii opakowaniowych jest chyba najbardziej zróżnicowany, jeśli chodzi o pakowane produkty, ale również i wymagający. Ten ogromny rynek to mnóstwo możliwości i największe wyzwania, które z przyjemnością podejmujemy, a skupiamy się na niełatwych opakowaniach barierowych przeznaczonych dla świeżej żywności pakowanej w sposób zautomatyzowany. Jest to tym bardziej trudna dziedzina, ponieważ najistotniejsza kwestia, czyli bezpieczeństwo i trwałość produktu, decyduje o całym procesie produkcyjnym i tym samym o efekcie końcowym.
Co konkretnie możemy znaleźć w ofercie Ampac Packaging? Mógłby pan podać jakieś przykłady?
Tak jak już wspomniałem, przede wszystkim stawiamy na innowacje, pod którym to pojęciem kryje się wiele rozwiązań opakowaniowych odpowiadających na bieżące potrzeby rynku spożywczego, a nawet tych wybiegających w przyszłość. Jednym z nich są rozwiązania eko, czyli folie do recyklingu, biodegradowalne na bazie monomateriałów, ale spełniające potrzeby pakowanego produktu. Nasza oferta dostosowana jest pod konkretne potrzeby danego rynku. Skupiamy się na rynkach zagranicznych, tj. rosyjskim, amerykańskim, europejskim, ale śledzimy również trendy w Polsce, dzięki czemu otrzymujemy globalne spektrum zapotrzebowania na różnorodne rozwiązania opakowaniowe. Ostatnio rozpoczęliśmy kontraktację z firmą z Nowej Zelandii, jak również chwalimy się, że nasze folie leżą na półkach sklepów w Tokio czy Singapurze. Każdy rynek rządzi się swoimi prawami, posiada swoje regulacje prawne, a my do każdego projektu podchodzimy indywidualnie. Po rozmowie z klientem identyfikujemy potrzeby lub omawiamy problemy, a następnie opracowujemy i oferujemy konkretne rozwiązanie, które ma za zadanie usprawnić proces pakowania i w efekcie korzystnie wpłynąć na jego wydajność.
Nasze projekty są dopracowywane w 100% poprzez analizę i kontrolę wszystkich etapów procesu pakowania, a także produkcji. Jednym z takich dużych projektów są folie barierowe do pieczenia, odporne na wysokie temperatury, przeznaczone do produktów przyprawionych, zamarynowanych, gotowych do pieczenia w domowym piekarniku. W dzisiejszych czasach wiele rodzin szuka alternatywy dla tradycyjnego rodzinnego posiłku i czasochłonnego procesu przygotowywania, którą jednocześnie można przyrządzić w domowym zaciszu. Producenci żywności odpowiedzieli na to zapotrzebowanie, a nasze rozwiązania stały się częścią tej odpowiedzi, umożliwiając pieczenie potraw, które łączą jakość i zdrowe składniki z prostotą i minimalnym nakładem pracy.
Folie do żywności to niezwykle istotny element sektora spożywczego. Ich podstawową funkcją jest przedłużanie terminu przydatności do spożycia zapakowanych artykułów. Czym cechują się nowoczesne folie spożywcze?
Nowoczesne folie spożywcze, według moich obserwacji, powinny przede wszystkim – oprócz spełniania podstawowych parametrów i właściwości, takich jak barierowość, formowalność czy transparentność – być produkowane generując jak najmniejszy ślad węglowy i wpisując się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Mam tutaj na myśli zarówno proces produkcji folii, jak i samą jej postać końcową; folia nowoczesna powinna być możliwie cienka, a jednocześnie wykazująca odpowiednie właściwości barierowe. Należy pamiętać, że zawsze najważniejszy jest produkt, który dana folia ma za zadanie ochronić przed czynnikami zewnętrznymi, wydłużając jego datę przydatności do spożycia.