Opakowania z zapachami

Opakowania z zapachami

Kto choć raz w życiu nie otworzył słoika kremu lub tubki żelu pod prysznic, aby podjąć decyzję zakupową na podstawie zapachu? Do tej pory często okazywało się to kosztowne dla wytwórców artykułów: produkty z otwartym opakowaniem nie mogły być już sprzedawane. Producenci od jakiegoś czasu pracują nad rozwiązaniem tego problemu. Innowacyjne technologie otwierają nowe możliwości dla ciekawych zapachu osób. Ponadto nowatorskie podejścia do uwalniania zapachów z opakowań w sposób ukierunkowany oszczędzają czas, pieniądze i materiały.

Rośnie zastosowanie aromatów i dezodorantów w produkcji mieszanek tworzyw sztucznych, szczególnie do wytwarzania opakowań. Globalny rynek opakowań zapachowych rósł o 15% rocznie w ciągu ostatnich 15 lat - wonna technologia znajduje się w fazie rozwoju. Zapachy są już rozpowszechnione w każdej możliwej dziedzinie życia - nawet w poczekalniach publicznych. Aromaty i dezodoranty przeznaczone do tworzyw sztucznych znalazły wiele zastosowań. Odgrywają coraz większą rolę w procesie wprowadzania na rynek opakowań na żywność i napoje oraz produktów konsumpcyjnych do domów.

Klienci poszukują do swojego lokum większej ilości zapachów. Zauważa się, że oprócz bardziej tradycyjnych metod uwalniania aromatów do środowiska, takich jak saszetki, świece czy spraye, zapachy są coraz częściej osadzane w przedmiotach codziennego użytku, takich jak kosze na bieliznę, pojemniki do przechowywania, korki do zlewu. W zastosowaniach przemysłowych, takich jak zapachy do hoteli, biur i terenów użyteczności publicznej, wonie są także zamykane w polimerach i włóknach. Firmy produkujące koncentraty aromatyczne twierdzą, że domowe systemy dyfuzorów zapachów, które od zawsze wykorzystywały płyny lub żele, zwracają się teraz ku zamykaniu woni wewnątrz stałych polimerów.

Zapachy zawarte w różnych elementach z tworzyw są wykorzystywane do stworzenia odpowiedniej atmosfery; przykładem jest woń ciasteczek czekoladowych w sklepie z wyposażeniem kuchni. Kontrolowane systemy dyfuzji zapachów są także stosowane w atrakcjach w wesołych miasteczkach, w celu dostarczenia dodatkowych doznań zmysłowych. Wśród innych zastosowań zapachy nadaje się również zabawkom czy grom. Nowinkami w świecie aromatów są wonie kwiatowe zawarte w plastikowych patyczkach wykorzystywanych do podpierania łodyg kwiatów, czy też saszetki wypełnione plastikowymi koralikami zapachowymi bądź odświeżacze do pokojów.

Względnie nowym i rozwijającym się obszarem dla zapachów jest ich wykorzystanie w charakterze narzędzia marketingowego mającego przyciągnąć uwagę potencjalnego konsumenta do określonego produktu, szczególnie jako opakowania na żywność i napoje. Jedna z firma opracowała przedmieszkę o zapachu czekoladowym do wykorzystania w polietylenowym opakowaniu na mleczne napoje o smaku czekoladowym. Zamiarem jest wykreowanie "sklepowej świadomości" produktu. Przedstawiciel jednej z firm, która opracowuje i licencjonuje technologie zapachowego pakowania powiedział kiedyś - Powonienie jest jedynym spośród 5 zmysłów zdolnym do wyzwolenia prawdziwie spontanicznej reakcji, ponieważ ten zmysł znajduje się w limbicznym płacie mózgu; tej sekcji mózgu, gdzie przetwarzane są emocje, uczucie głodu, odruchy, i gdzie przechowywane są wspomnienia i doświadczenia związane z doznawaniem przyjemności. Nic nie może się równać ze zmysłem powonienia pod względem tworzenia bezpośredniego wrażenia odnośnie do smaku produktu i jego świeżości.

pexels-karolina-grabowska-4041392

Dzięki poprawie aromatu, smaku i okresu przydatności do spożycia wzbudza się ogromne zainteresowanie ze strony właścicieli marek i znaków towarowych. Jedna z technologii przywraca niektóre ze smaków utraconych podczas przetwarzania żywności lub tych, których nie można dodać w jego trakcie, takich jak świeża bazylia. Technologia ta, zawarta w ściankach opakowania lub we wkładce, może znacząco wydłużyć czas, jaki opakowania zawierające takie produkty mogą spędzić na półce sklepowej, ponieważ zachowują pożądany aromat. Dla właścicieli marek i znaków towarowych jest to sposób na zredukowanie kosztów przy jednoczesnym utrzymaniu jakości.

Niektórzy na rynku opracowali technologię pozwalającą na dodanie smaków i aromatów do zamkniętych opakowań na napoje lub wkładek je wyściełających. Rozwiązanie to jest szczególnie korzystne w przypadku napojów podawanych jednorazowo, spożywanych prosto z butelki. Jest to w około 90% przypadków spowodowane faktem, że smak, którego dana osoba doświadcza, jest związany ze zmysłem powonienia. Górna część szyjki butelki jest wypełniona aromatami o bardzo intensywnej nucie, które zapewniają znacznie poprawione doznania podczas konsumpcji.