Kilka pytań dotyczących procesu wtryskowego i wtryskarek.
Wtryskiwanie
Uzupełnienie : ważne jest poznanie schematu hydraulicznego maszyny , wtedy dużo łatwiej przychodzi nam zrozumienie pracy wtryskarki . Na kazdej gałązce prowadzacej do siłownika danej funkcji :
- otwieranie i zamykanie formy
-dojazd i odjazd agregatu
- wtrysk i cofanie slimaka + dekompresja
-uplastycznienie ( tu gałązka prowadzi do pompy , a nie siłownika )
- wypychacze
-rdzenie
znajdują się zawory przelewowe ( regulacja ciśnienia ) dławiące ( szybkosć przepływu )
Dodatkowo są zawory drogowe ( reguluja kierunek pracy ) i zwrotne w różnych konfiguracjach .
Dobrze jest to poznać , wtedy łatwiej pewne rzeczy zrozumieć .
Pozzdrawiam
W swietle wypowiedzi Industrializtora zastanawiam się dlaczego producent Arburgów podaje takie parametry :
ARBURG ALLROUNDER 420C 1300-675
ARBURG ALLROUNDER 420C 1300-675
wtryskarka o poziomej osi pracy
siła zwarcia 1300kN,
skok otwarcia 500mm,
max. wysokość formy 250mm,
prześwit miedzy płytami 750mm,
prześwit miedzy kolumnami 420x420mm,
wymiary płyt narzędziowych 570x570mm,
skok wypychacza 175mm,
max. objętość wtrysku 350cm3,
max. ciśnienie wtrysku 2.000bar,
utwardzony układ plastyfikujący
Iebm, koledzy mają rację. Ciśnieniem wtrysku jedynie ograniczamy prędkość.
Maszyna sama ustawia ciśnienie potrzebne do zrealizowania zadanej prędkości.
Gdy osiągnie ustawione w parametrach ciśnienie po prostu zredukuje prędkość by nie uszkodzić, przeładować formy.
Ciśnienie podawane przez Arburg'a jest ciśnieniem max które możemy ustawić.
Na chłopski rozum:
jeżeli ciśnienie wypełnienia gniazd/a formy wynosi np. 1000 bar, wypraska ma zadowalające parametry to ciśnienie wtrysku ustawiamy np. na 1200 bar, by podczas np. zapchanej przewężki nie przestrzelić drugiego gniazda maksymalnym ciśnieniem maszyny tj 2000 bar.
Pracuję na maszynach Battenfeld, Engel, Kraus Maffei.
Pozdrawiam
Przepraszam. Ciśnienie w gniazdach formy osiąga max. 70% ciśnienia na czole slimaka . Mówisz ; Jezeli nastawimy cisnienie wtrysku na 1200 bar. No to nastawiasz cisnienie cy nie ? Pisałem w poprzednich postach , że to pojęcie umowne , bo nastawiamy ciśnienie w siłowniku wtrysku a nie na czole slimaka .
Na chłopski rozum :
- żeby wcisnąc do formy mase tworzywa potrzebujesz siły , czyli masy x kwadratu przyśpieszenia
- jeżeli wykorzysttasz nawet max predkość , a nie możesz tej masy wcisnąc , musisz zwiększyć masę ( de facto cisnienie działające na tłoczysko w siłowniku wtrysku .
Ale wymiana zdań jest pozyteczna , wydaje mi się tylko że sie nie roumiemy . Ja twierdzę , że nastawa cisnienia wtrysku jest na kaźdej wtryskarce realizowana przez zawór przelewowy w gałezi siłownika wtrysku
Do SPL_łódź : Jeszcze jedno . Cisnieniem wtrysku regulujesz dokładnie ciśnienie wtrysku , czyli na chłopski rozum siłę nacisku zaworu zwrotnego na tworzywo. Szybkość wtrysku to wypadkowa - nie masz siły , nie masz szybkości . To oczywiste , ale szybkość z punktu widzenia napędu jest regulowana zaworem dławiącym , który reguluje szybkość przepływu oleju .
Uporządkujmy :
1. Maszyny przemysłowe nie posiadają czujników ciśnienia na zaworze zwrotnym ślimaka , czy też w formie ( poza etapem laboratoryjnym) ze względów technologiczno-ekonomicznych
2. Załóżmy , że wyłączamy docisk , wydłużamy czas wtrysku i startujemy . W pewnym momencie ślimak się zatrzyma ( przy ustawieniu parametrów uniemożliwiających przelanie formy) , a manometr ( oczywiscie musi być wpięty w gałąź magistrali zasilającej siłownik wtrysku ) pokaże nam w przybliżeniu rzeczywiste ciśnienie wtrysku jakie panuje na czole ślimaka minimalnie zniekształcone przez spręzystość oleju i tworywa sztucznego - przy teoretycznym założeniu , że średnica tłoczyska w siłowniku wtrysku = średnica zaworu zwrotnego slimaka.
3. Tak tez ustawianie parametru ćiśnienie wtrysku na wtryskarce jest pojęciem umownym , musimy mieć jakieś odniesienie żeby wiedzieć , jak regulować ciśnnienie hydruliczne w siłowniku wtrysku .
4. W trakcie procesu te ciśnienie rośnie od atmosferycznego do osiągnięcia fazy docisku - a docisk jesr realizowany poprzez nic innego, jak zadziałanie kolejnego zaworu przelewowego, innymi słowy dziury która olej zawraca do zbiornika tracąc przy tym ciśnienie.
5. Regulacja cisnienia wtrysku DOSŁOWNA ( czyli na czole ślimaka ) rzeczywiscie nie istnieje jako dosłowny parametr na sterowniku maszyny .
Takie jest moje rozumienie tego tematu , ale chętnia zapoznam się z doswiadczeniami i wiedzą kolegów